کمیتههای علمی پایاننامههای سطوح ۳ و ۴ حوزه علمیه تشکیل شد
به گزارش خبرگزاری مهر، حجتالاسلام حمیدرضا کاظمی اظهار کرد: در راستای ارتقای سطح دانشی و مهارتی اساتید راهنما، مشاور و داور در سطح ۳ و ۴، اولین کارگاه دانشافزایی و مهارتافزایی برگزار شد.
وی هدف از برگزاری این دوره را توانمندسازی اساتید اعلام کرد و افزود: پایاننامهها به عنوان خروجی و برونداد علمی یک مرکز آموزشی به حساب میآیند و در اهمیت پایاننامهها همین نکته کافی است که یکی از معیار و شاخصها برای ارزیابی سطح علمی مرکز علمی و آموزشی همین پایاننامهها است.
حجتالاسلام کاظمی ادامه داد: اگر چه پایاننامه تنها خروجی علمی یک مرکز نیست اما آن اثری که جنبه ماندگاری دارد و بیشتر در معرض نقد و بررسی مجموعههای آموزشی و علمی قرار میگیرد همین پایاننامه رسالههای علمی است، بنابراین از آنجایی که اساتید راهنما از ابتدای طرح موضوع تا دفاع، همراه طلبه هستند و خود نیز سهم بسزایی در پایاننامه دارند و همچنین از عناصر تأثیرگذار در تدوین پایاننامه و رساله به حساب آمده و نقش مهمی در ارتقای سطح کیفی پایاننامه دارند، بنابراین نیاز است تا آنها معلومات خود را در این راستا بهروزرسانی کنند.
مدیر مدارج علمی معاونت آموزش حوزههای علمیه ادامه داد: چون استاد راهنما به عنوان یک متخصص و ناظر به اشراف علمی معرفی شده، بنابراین در بحث کیفیسازی پایاننامه تأثیرگذار است؛ بنابراین با توجه به نقشی که استاد راهنما در کیفیسازی برنامهها و ارتقای سطح کیفی پایاننامه دارد، لازم است، متناسب با تولید علم و پیشرفت، رشد کند و دانش و مهارت خود را بهروزرسانی کند.
وی اضافه کرد: همانطور که انسان همیشه به آب و غذا نیاز دارد، یک انسان علمی و محقق هم به اصطلاح در هر سن و سالی که باشد، لازم است تا دانش و مهارت خود را ارتقا بخشد؛ به ویژه اینکه با توجه به فضای رسانهای روز جهان و با توجه به اشراف اطلاعاتی برخی از طلاب و نویسندگان به پایگاهها و منابع اطلاعاتی و در عرصه هوش مصنوعی باید اساتید یک سطح بالاتر و یا حداقل همسطح طلاب باشند، بنابراین در راستای همین موضوع این کارگاه توسط معاونت مدارج علمی حوزههای علمیه برای جمعی از اساتید راهنما برگزار شد و این برنامه همچنان استمرار خواهد داشت.
حجتالاسلام کاظمی با بیان اینکه این دوره آموزشی در دو مقطع مقدماتی و پیشرفته برگزار شد اظهار کرد: سالیان گذشته کار پایاننامهها به صورت سنتی و کاغذی بود، اما امروز این کار به صورت کاملاً سیستمی انجام میشود. امروز یکی از تحولاتی که در معاونت مدارج علمی اتفاق افتاده، توسعه ظرفیت اساتید راهنما است و ملاک ما فقط کمیسازی ظرفیت اساتید نیست بلکه افزایش کیفیت علمی آنان است.
وی گفت: با توجه به اینکه سطح علمی اساتید در حوزه و دانشگاه ارتقا پیدا کرده است، از لحاظ کیفیت در کنار ظرفیت کمی، سطح کیفی اساتید را هم بالا میبریم؛ با توجه به مطالبات و مکاتبات مراکز استانی مبنی بر استفاده از اساتیدی که آمادگی و تواناییهای لازم در عرصه راهنمایی، مشاوره و داوری دارند، اساتیدی از کل کشور برای شرکت در این دوره دعوت شدند.
این استاد حوزوی گفت: در این راستا یکی دیگر از کارهایی که برای تسهیل امر تدوین پایاننامهنویسی انجام شده، از سال ۹۹ تا الان واسپاری امور مربوط به تصویب موضوع تصویب طرحها و داوریها به مراکز و واحدهای آموزشی در استانها سپرده شد، مکاتباتی نیز با مراکز حوزههای علمیه استانها انجام شد که هر استان متناسب با آن رشته علمی که در آن استان وجود دارد، ظرفیتها را به ما معرفی کنند.
مدیر مدارج علمی معاونت آموزش حوزههای علمیه با اشاره به تدوین دستورالعمل تشکیل کمیتههای علمی پایاننامه های سطح ۳ و ۴ در حوزههای علمیه استانها گفت: سیاست جدید، واگذاری برخی اختیارات به استانها است که کار بررسی پایاننامههای طلاب در همان استان انجام شود. از دیگر کارهای انجام شده راهاندازی سامانه پایاننامه ها بود.
حجت الاسلام کاظمی گفت: از جمله قابلیتها و مزایایی این سامانه، حذف فرایند امور سنتی و کاغذی، حذف مراجعه حضوری طلاب و متقاضیان تدوین پایاننامه و رسالههای علمی، سرعتبخشی و نظمبخشی به فرایند تدوین پایاننامه، ساماندهی و ثبت سوابق فعالیت اساتید راهنما، مشاور و داور و گروههای علمی، ثبت ظرفیتهای اساتید در حوزه راهنمایی و مشاوره است.
وی تصریح کرد: از دیگر مزایایی این سامانه هشدار نسبت به زمان باقیمانده برای تدوین، گزارشگیری از تمام فعالیتهای مربوط به تدوین پایاننامه، بانک اطلاعات و بایگانی پایان نامهها، افزایش سرعت صدور مدرک، کاهش ضریب خطا، ارتقای سطح امنیتی مدارک، تسهیل و تسریع ثبتنام درخواست مدرک، بهرهمندی بهتر از ظرفیت نیروی انسانی است.