مطالعات اجتماعی باید معطوف به کاهش شکافها باشد
به گزارش خبرنگار مهر، حجت الاسلام احمد واعظی پیش از ظهر سه شنبه در آئین اختتامیه دهمین نمایشگاه دستاوردهای پژوهشی و فناوری دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم که در پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی برگزار شد، اظهار کرد: اگر بخواهیم نسبت به وضعیت تاریخی و اجتماعی معاصر در سطح جهان یک نگاه عمیقی داشته باشیم، وضعیت چنین است که در سطح خرد و فردی به سمت تقویت تمایز گرایی حرکت میکند.
رئیس دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم بیان کرد: در سطح خرد و فردی آنچه در جهان میگذرد، شدت بخشیدن به فرد گرایی، هویت گرایی فردی، تقویت تمایز گرایی فردی، میدان دادن به افرادی که آزادانه انتخاب گری فردی داشته باشند، حاکم است.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی ابراز کرد: آنچه که در سطح کلان شاهد آن هستیم، حرکت به سوی تمایز زدایی، همگرایی، نفی و از بین بردن هویتهای جمعی و تمایزهای ملی، قومی، ایدئولوژی و حرکت دادن کلان جامعه بشری به سمت نظم جهانی و اعتنا و التزام به هنجارهای مشترک اقتصادی و حقوقی است.
وی ادامه داد: مدنیت غربی و پشتوانههای آن به سمت جهانی سازی و تثبیت یک نظم مشترک جهانی در حوزههای سیاست اقتصاد و روابط بین المللی است.
حجت الاسلام واعظی افزود: در این حرکت تثبیتی، یکنواخت سازی یا نفی تمایز گرایی هرچه که به سمت جلو حرکت کنیم، نقش آفرینی دولتها کمتر و بنگاههای عظیم اقتصادی بیشتر و نقش ملتها ضعیف میشود.
در مدنیت غربی فرآیند جهانی سازی و نقش آفرینی ملتها کمرنگ میشود
رئیس دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم ابراز کرد: در مدنیت غربی فرآیند جهانی سازی و نقش آفرینی ملتها کمرنگ میشود و کانونهای عظیم اقتصادی با کمک فناوریهای جدید تأثیرگذاری خود را در بخشهای اقتصادی و سیاسی پر رنگ تر میکنند.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی اضافه کرد: در این حرکت در سطح کلان تمایز زدایی و نظم جهانی و به کرسی نشاندن یک سری هنجار مشترک و عام حاکم شده است.
وی با تصریح بر اینکه انقلاب اسلامی در ماهیت و گفتمان معنایی خود یک جریان تمایز گرا دارد و میخواهد تا هویت متناسبی را به ظهور برساند، گفت: گفتمان انقلاب اسلامی ناساز، ناکوک و واگرا نسبت به جریان مسأله تمایز زدایی و تثبیت نظام جهانی واحد است.
حجت الاسلام واعظی عنوان کرد: انقلاب اسلامی با تاکید بر امور استقلال و نفی سلطه کفار و عدالت خواهی و تعهد به مرجعیت دینی یک پدیدهای را مطرح کرد که به شدت تمایز گرا است ضمن اینکه انقلاب میخواهد تاهویت اجتماعی و فردی متمایزی را با غرب ایجاد کند.
رئیس دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم با بیان اینکه تمایز گرایی انقلاب اسلامی دو وجه سلبی و ایجابی دارد، افزود: انقلاب اسلامی وجه ایجابی پر رنگی دارد و میخواهد تا نظم و هویت اجتماعی خاصی را بنا دهد و نمیخواهد یک ستیزه گری و واگرایی را نسبت به جریان قالب ایجاد کند.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: تمام دشمنیهایی که از بعد پیروزی انقلاب در قالبهای مختلف برای نظام به وجود آمد، بر اساس درک عمیقی بود که غرب و جهان استکبار نسبت به تمایز زدایی با آنها داشت.
وی با بیان اینکه دشمن و غرب با درک از گفتمان انقلاب اسلامی انواع محدودیتها را تحمیل کرد، اظهار کرد: یکی از مهمترین رسالتهای پژوهشی نهاد دفتر تبلیغات اسلامی تثبیت و صیانت از مؤلفههای گفتمان معنایی انقلاب اسلامی است.
حجت الاسلام واعظی بیان کرد: اگر تاریخ چند صده گذشته را مرور کنیم، منشأ بسیاری از اتفاقهای بزرگ دنیا رؤیا پردازی، آرمان خواهی و تصویر گرایی مثبت از آینده بود.
رئیس دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم گفت: اگر مدرنیته اتفاق افتاد و غرب دچار تحول شد، به دلیل رؤیا پردازی بود که در قرن ۱۷ شکل گرفت و این رویایی اینکه به مدد تسخیر طبیعت صلح و آرامش ایجاد میشود، اساس آنها بود.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: در انقلاب اسلامی پیش قراولان آن توانستند برای جامعه ایران رؤیا پردازی، آرمان پروری کنند و همه مردم باورمند به این رؤیای برآمده از گفتمان انقلابی بود.
وی ابراز کرد: بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی یک تصویر گری، رؤیا پردازی و آرمان سازی برای جامعه امروز جمهوری اسلامی ایران است.
حجت الاسلام واعظی گفت: شناخت عناصری که میخواهد این رؤیا پردازی را به بدبینی سوق بدهد بسیار ضرورت دارد و رسالت پژوهش ایفای نقش در فرآیند حکمرانی مختلف بر اساس ارزشهای اسلامی است.
رئیس دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم با بیان اینکه مطالعات اجتماعی باید معطوف به کاهش شکافهای اجتماعی باشد، خاطرنشان کرد: شناخت فضای آینده و پیامدهای فناوریهای نو ظهور به مطالعات اجتماعی وسیعی نیاز دارد.