جامعه > رفاه و خدمات اجتماعی

روزانه هزار زائر ایرانی وارد مدینه منوره می‌شوند



حجت الاسلام علی حبیبیان مسئول نمایندگی بعثه مقام معظم رهبری در مدینه منوره، در گفتگو با خبرنگار مهر، با بیان اینکه مردم متدین ایران اسلامی استقبال خوبی از سفرهای عمره داشتند و در حال حاضر روزانه بیش از هزار نفر زائر وارد شهر مدینه النبی صلی الله علیه و آله می‌شوند، گفت: به همین تعداد هم روزانه از مدینه خارج می‌شوند و به سمت مکه برای اعمال عمره راهی می‌شوند.

وی افزود: این تعداد با یکی دو تا پرواز جدید دیگری که انجام شد، افزایش پیدا می‌کند؛ یعنی حدود ۳۰۰ نفر زائر دیگر به این جمع اضافه می‌شود که از استان فارس مشرف می‌شوند و الحمدالله استقبال خوبی صورت گرفته و امیدواریم که روز به روز هم بهتر بشود.

حبیبیان با تاکید بر اینکه قطعاً در ماه‌های آینده که ماه رجب و ماه‌های خاص است استقبال بیش از این هم خواهد بود، تصریح کرد: در مدینه ۱۴ هتل داشتیم که در اجاره زائران ایرانی بود و یک هتل دیگر اضافه شد؛ یعنی در ۱۵ هتل به زائرین‌مان خدمت رسانی داریم.

وی با بیان اینکه در اکثریت قریب به اتفاق این ۱۴ هتلی که اطراف حرم داشتیم به صورت رسمی جلسات انس و معرفت داریم و در آنها سخنرانی و دعای کمیل برگزار می‌شود، تصریح کرد: ان‌شاءالله در هتلی هم که جدیداً اضافه شد، دعای کمیل و مراسمات انس و معرفت و مدینه شناسی برای زائرین برگزار خواهیم کرد.

مسئول نمایندگی بعثه مقام معظم رهبری در مدینه منوره با بیان اینکه برای تمام هتل‌هایمان یک مسئول فرهنگی پیش بینی کرده‌ایم که کارهای فرهنگی را هماهنگی و رصد می‌کند، اظهار داشت: این مسئول فرهنگی رابطی است بین بعثه، روحانیون کاروان‌ها، مدیران ثابت و زائرین با ما که مطالب را منتقل و اگر مشکلی هست راهنمایی می‌کنند.

وی افزود: ما در همه هتل‌ها مدینه شناسی داریم که توسط راوی ما انجام می‌شود و مورد استقبال خاص زائرین واقع شده است.

حبیبیان با بیان اینکه تمام تلاشمان این است که زائر با دست پر از این سرزمین بیرون برود، خاطرنشان کرد: نکته بعدی اینکه ما در کنار زائرین شیعه، برادران اهل تسنن از استان‌های مختلف داریم که مشرف می‌شوند و برای اینکه به آنها خدمت رسانی خوبی در زمینه‌های معنوی و فرهنگی صورت گیرد، یک نفر مسئول فرهنگی این برادران هست که امورات برعهده ایشان است و جلسات مدینه شناسی و سایر امور را انجام می‌دهد.

مسئول نمایندگی بعثه مقام معظم رهبری در مدینه منوره با اشاره به اینکه ما در کنار بحث‌های جلسات انس و معرفت و مدینه شناسی و غیره که داریم، کلاس‌های مناسک آموزشی هم هست که روحانیون کاروان‌ها در هتل‌ها دارند، اظهار داشت: برای هر روحانی کاروانی که وارد مدینه می‌شود، حداقل سه جلسه آموزشی مناسک و معارف برگزار می‌شود.

وی افزود: در کنار تمام اینها، نرم‌افزارهایی که بعثه مقام معظم رهبری تولید کرده در دسترس روحانیون، عوامل، زائرین و نخبگان و فرهیختگان کاروان‌ها هست که می‌توانند دسترسی داشته باشند و اطلاعاتشان را در این زمینه افزایش بدهند.

حبیبیان خدمات رفاهی به زائرین را مورد اشاره قرار داده و اظهار داشت: در مدینه و مکه آشپزخانه‌های متمرکز هست؛ در مدینه یک آشپزخانه متمرکز داریم که هر وعده برای ۶۰۰۰ نفر غذای گرم تدارک می‌بیند و این در حالیست که روزی بیش از ۵۵۰۰ نفر در این شهر مستقر هستند.

وی با اشاره به اینکه بعثه مقام معظم رهبری در کنار همه مباحث یک وظیفه نظارت بر عملکرد حج و زیارت و کلیه عوامل را هم برعهده دارد، تصریح کرد: هم به هتل‌ها سرکشی می‌کنیم و هم مسئولین نظارت و بازرسی ما با زائرین دیدار دارند و سرکشی می‌کنند و اگر مشکلی باشد سعی می‌کنند در حد توان رفع کنند.

مسئول نمایندگی بعثه مقام معظم رهبری در مدینه منوره با مقایسه خدمات ارائه شده توسط جمهوری اسلامی ایران به زائرین با دیگر کشورها گفت: به اعتراف همه، چه عوامل، چه زائرین چه حتی زائرین کشورهای دیگر هیچ کشوری مثل جمهوری اسلامی ایران اینقدر خدمت رسانی به زائرین ندارد.

وی افزود: اینکه از ایران جلسات آموزشی و هماهنگی‌ها برگزار شود و در اعزام‌ها تمام کارها را مسئولین کاروان و عوامل انجام بدهند و پروازها و رفت و آمدهای درون شهری، هتل، تغذیه، آموزش با هماهنگی کامل انجام شود، در این زمینه در رأس هستیم و هیچ کشوری مثل جمهوری اسلامی ایران هماهنگی و خدمت‌رسانی صفر تا صد در همه حوزه‌ها ندارد.

حبیبیان ادامه داد: برخی کشورها فقط پرواز را انجام می‌دهد و برخی هتل هم می‌گیرند ولی تغذیه و حمل و نقل با خود زائرین است ولی الحمدالله اینجا تمام کارها حساب شده و با برنامه‌ریزی و غذای متمرکز و کلاس‌ها و جلسات و الحمدالله بی‌نظیر هست.

مسئول نمایندگی بعثه مقام معظم رهبری در مدینه منوره در عین حال با بیان اینکه طبعاً محدودیت‌هایی هم طبق مقررات این کشور وجود دارد که ایجاب می‌کند رعایت کنیم، تصریح کرد: هم محدودیت‌ها وجود دارد و هم بحث اقتصادی هزینه بیشتری بر زائر تحمیل می‌کند و برای اینکه زائرین از هر قشر و هر سطح اقتصادی بتوانند مشرف شوند، باید یکسری مسائل را لحاظ کنیم تا حج یا عمره به چیزی لوکس تبدیل نشود.

حبیبیان بیان کرد: مسئولین در این زمینه برنامه‌ریزی کردند که به حداقل‌های ممکن را فراهم بکنند گرچه که کمبودهایی هم هست که همین جا از زائرین بدلیل این کمبودها عذرخواهی می‌کنم.



منبع:مهر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا