دانشجو باید سطح وسیعی از کنشهای کوچک داشته باشد
به گزارش خبرنگار مهر، مجله تصویری «قرارگاه» شب گذشته ۱۷ آذرماه با موضوع «شبکه دانشجویان جهان اسلام» روی آنتن زنده شبکه قرآن و معارف سیما رفت. برنامه قرارگاه در این قسمت میزبان حجتالاسلام مجتبی عرب فعال فرهنگی و استاد حوزه و دانشگاه، محمدرضا محمدی عضو جهادگران بدون مرز، حمیدرضا میررکنی مدیر کانون اندیشه و زهرا عربی فعال دانشجویی بود.
در ابتدای برنامه مجتبی عرب اظهار کرد: حادثهای که در یک سال گذشته دیدیم شبیه هیچیک از حوادثی که تاکنون اتفاق افتاده نبود و ما بعد از طوفان الاقصی شاهد پدیدهای بودیم که میخواهد نظم جدیدی را رقم بزند. بنابراین از سال گذشته وارد اقتضای جدیدی شدیم و این حوادث حتی بر زندگی شخصی افراد اثرگذار خواهد بود. بنابراین قطعاً اقتضای این فضا این است که شاهد کنشگری خاصی از سوی دانشجویان باشیم منتهی مشکلی که وجود دارد این است که میدان برای ابتکار فعالیتهای مردمی تنگتر شده و ما حضور مردمی را به فضاهای همایشی و نمایشی محدود کردیم. بالطبع دانشجویان نیز با محدودسازی امکان کنشگری مبتکرانه و مؤثر روبرو هستند و گویی ارادهای وجود دارد که نگران حرکتهای مردمی است لذا آنها را محدود میکند.
در ادامه برنامه محمدرضا محمدی تصریح کرد: مسئله اصلی عدم درک اهمیت کنشگری است یعنی دانشجو ضرورت کنشگری را نمیداند. دلیل اصلی این است من دانشجو با همه موانعی که وجود دارد و جدی هم هست، میتوانم از راههایی که باز هست استفاده کنم ولی استفاده نمیکنم؛ من دانشجو میتوانم با دانشجویان ارتباطگیری کنم ولی با خودم میگویم مگر میشود و فکر میکنم این کار دولت و دستگاههای دیگر است. واقعیت این است که دانشجویان ما امید زیادی دارند ولی امیدشان نسبت به گذشته افول کرده و مصلحتاندیشی و محافظهکاری در آنها زیاد شده است.
وی افزود: به عقیده من جنبش دانشجویی باید کارهای کوچک کند و انجام کارهای عجیب و غریب وظیفه دانشجو نیست. دانشجو باید مؤذن جامعه باشد طوری که بتواند فعالیتهای اجتماعی را جهت دهد. بنابراین دانشجو باید سطح وسیعی از کنشهای کوچک داشته باشد. نکته این است دانشجو اگر عمل کند و اثر عملش را ببیند هویت پیدا میکند و احساس مسئولیت میکند.
در ادامه حجتالاسلام مجتبی عرب با اشاره به ظرفیت کار دانشجویی تاکید کرد: اگر کسی بخواهد کار بکند راه باز است. درست است موانع وجود دارد ولی اگر انگیزه درونی وجود داشته باشد و این انگیزه درونی در انسان جدی باشد، موانع بیرونی اینقدر راحت سد حضور نخواهد بود. مسئله دیگر دیدن جایگاه دانشجو است. وقتی دانشجو خودش را نسبت به آینده کشور مسئول نداد ایجاد این تصویر برای او که تو نسبت به آینده جهان مسئول هستی کار دشواری است. مقام معظم رهبری تعبیر زیبایی دارند و میفرمایند بسیجی خودش را صاحبخانه میداند. ما در دادن این حس صاحبخانگی به دانشجویان خودمان ضعفهای جدی داریم بلکه پالس معکوس هم کم نداریم یعنی دانشجویان خواستند کاری کنند ولی به هر شکل کارشان زیر سوال رفته است. اگر دانشجو خودش را مسئول اتفاقات مهم در کشور نبیند قطعاً اثرگذاری خوبی نخواهد داشت.
وی افزود: به نظرم ارتباطات حداقلی که میتواند در بستر شبکههای اجتماعی شکل بگیرد راه سادهای برای گفتوگو است. شاید برخی فکر کنند این گفتوگوها اثر جدی ندارد ولی اینگونه نیست و ما نمونههای موفق و جالبی در این زمینه داریم. مثلاً بین دانشجویان حقوق بینالمللخوانده میتواند کمپینهای حقوقی در محکومیت نسلکشی رژیم صهیونیستی صورت بگیرد. کار دیگری که میتوان انجام داد گفتوگو و ارتباط بینتشکلی است که میتواند در خیزش عمومی بینالمللی اثرگذار باشد.
وی برای جمعبندی اظهار کرد: خطاب اول من به دانشجویان عزیز است که بهانهها نباید مانع کارهای بزرگی باشد که میتوانیم انجام دهیم. شما میتوانید حداقلهای ارتباطی که میتواند در رساندن پیام مقاومت اثرگذار باشد استفاده کنید. اقلش ارتباط گفتوگویی است، بعد ارتباط تشکیلاتی که میتواند به حرکتهای مشترک بینجامد و کمپینهای مشترک ایجاد کند. فقط هماهنگی و عجله نیاز دارد و همچنین متوقف نشدن در برابر موانع. به مسئولین هم توصیه میکنم سهلگیرانهتر با فضای دانشجویی برخورد کنند و این امر را برای انقلاب فرصت بدانند، نه تهدید.
محمدی نیز در پایان سخنان خود گفت: من خواهشم از دانشجویان این است با تو جه به اینکه مطالبه از دانشجویان از سوی رهبران انقلاب مکرر انجام شده است، در این عرصه به وظیفه خودمان عمل کنیم تا این تکلیف بر زمین نماند. از دانشجویان غیر ایرانی هم خواهش میکنم مقاومت را به زبان کشور خودشان روایت کنند چون قطعاً اگر جریان روایت مقاومت راه بیفتد اثرات مهمی بر جای خواهد گذاشت.
در ادامه برنامه برخی از تشکلات مهم و اثرگذار دانشجویی که در عرصه بینالملل در حوزه دفاع از فلسطین فعالیت دارند از سوی علیرضا داوودی، مجری برنامه معرفی شد.
در ادامه برنامه، زهرا عربی، مهمان دیگر قرارگاه درباره مطالبهگری دانشجویان اظهار کرد: در این چند سال که در حوزه بین الملل فعالیت کردیم به این سوال اساسی رسیدیم که آیا مسئله بین الملل مسئله دانشجو هست یا نه. این نکته را داشته باشید. مقام معظم رهبری فرمودند وظیفه شکلگیری تمدن اسلامی بر عهده تک تک آحاد جامعه است. بنابراین میتوانیم به جای لفظ بین الملل، لفظ فعالیت تمدنی را به کار ببریم. اگر مسئله درست درک شود و تبیین شود و انقلاب اسلامی در عرصه تمدنی شکل بگیرد هم بحثهای اقتصادی حل میشود و هم مباحث معنوی و زمینهسازی ظهور محقق میشود. در این راستا بحث تبین جدی است. اولین مشکل ما بحث تبیین و بیان ضرورتها است که متأسفانه متوقف شده است.
وی افزود: باید عرض کنم ضرورت ارتباطگیری با دانشجویان غیر ایرانی از ماه گذشته افزایش پیدا کرده. علتش این است اتفاقاتی در منطقه در حال رخ دادن است که در اثر آن تضادهای شیعه و اهل سنت بزرگنمایی میشود. الآن در صد پیشنهاد اول یوتیوب، کسانی حضور دارند که موسوم به شیعیان انگلیسی هستند و دارند اختلافات را برجسته میکنند. بنابراین دانشجویان ما باید وارد فضای تعاملی شوند.
در ادامه برنامه قرارگاه، میررکنی، مدیر کانون اندیشه جوان که به صورت مجازی در برنامه حضور داشت اظهار کرد: دوستان به محدودیتها اشاره کردند ولی من میخواهم عرض کنم چطور میشود اینها را رفع کرد. سازمان دانشجویی در این زمینه وظیفه مشخصی دارد. در آئیننامههای پذیرش دانشجوی بینالملل، این کار نه به عنوان کاری درآمدزا بلکه ظرفیتی برای صدور انقلاب مطرح شده است. بنابراین اگر دانشجویی از کشورهای دیگر میپذیریم مقصود اصلی این است که این دانشجویان اتمسفر دانشگاههای ایران را به سرزمینهای خودشان ببرند. بنابراین ما باید سراغ سازمان امور دانشجویان برویم.
وی افزود: مطلب بعدی ارتباط سازمانی دانشجویان با نیروهای مقاومت در منطقه است. الآن نهایت همکاری بین جریانهای دانشجویی و این تشکلها این است یک نماینده از سوی آنها به جمع دانشجویان بیاید و مواضع حزبش را بیان کند ولی این کافی نیست و باید شبکه ارتباطی شکل بگیرد. این مشکل بر عهده معاونت فرهنگی نیروی قدس سپاه است و دانشجویان باید این امر را از معاونت فرهنگی مطالبه کنند. مثلاً وقتی شما با معاونت فرهنگی حشد الشعبی صحبت میکنید اولین سوالش این است آیا فلان سازمان جواز این ارتباط را میدهد. قطعاً این جوازها میتواند طرحهای دانشجویی را محقق کند.
میررکنی در ادامه تاکید کرد: دانشجو در عرف جهان اسلام لزوماً کسی نیست که به دانشگاه رفته. در ایران دانشجو عنصری است که حقطلب است، میتواند کلان فکر کند و همیشه نیروی پیشران در مسائل سیاسی است ولی لزوماً در جهان اسلام اینطور نیست. شما در جهان اسلام جوانانی دارید که این ویژگیها را دارند ولی وارد دانشگاه نشدند. بنابراین مخاطب ما در جهان اسلام لزوماً دانشگاهیان نیستند بلکه کسانی که این ویژگیها را دارند مخاطب ما محسوب میشوند.
در پایان یادآور میشود مجله تصویری «قرارگاه» روزهای زوج از ساعت ۲۱ به صورت زنده در گفتگو با صاحب نظران عرصه نظر و عمل به صورت حضوری، تلفنی و اسکایپ برای علاقهمندان پخش میشود.
بررسی فعالیت عرصههای مختلف فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و سیاسی جبهه انقلاب در راستای معرفی ظرفیتهای متنوع و متکثر شبکههای مردمی و نیز ایجاد هماهنگی و همافزایی بین گروههای مختلف در طرح و نوع مواجهه با موضوعات و مسائل مهم و اساسی جامعه و کشور از مهمترین اهداف تولید و پخش مجله تصویری «قرارگاه» عنوان شده است.