اصل موضوع در آلودگی هوا دولت است
به گزارش خبرگزاری مهر، مهدی چمران رئیس شورای اسلامی شهر تهران در حاشیه دویست و هشتاد و ششمین جلسه شورای اسلامی شهر تهران در جمع خبرنگاران با بیان اینکه امروز به مناسبت بزرگداشت هفته افراد دارای معلولیت از تعدادی از این افراد تقدیر خواهد شد، اظهار کرد: معاون شهرسازی شهرداری گزارشی از مناسبسازی شهر برای معلولان ارائه خواهد داد. معرفی چند نفر از قائم مقامان ذیحساب نیز انجام خواهد شد.
وی با بیان اینکه لایحه مرتبط با بافت فرسوده پایتخت و هماهنگیها در این خصوص بررسی خواهد شد، خاطرنشان کرد: بررسی دستورالعمل و نحوه کار در کمیسیون ماده پنج نیز در دستور کار است.
رئیس شورای اسلامی شهر تهران در رابطه با آلودگی هوا نیز گفت: طرح ترافیک در این ایام به فروش نمیرسد و ممنوع است. خودروهای پلاک شهرستان را هم پیشنهاد دادیم که اگر کار ضروری دارند در چند روز به اتمام برسد و بازگردند اما اگر قرار است در تهران کار و مسافرکشی کنند، به خودروهای سواری آلاینده پایتخت افزوده خواهند شد. این پیشنهاد را به وزارت کشور دادیم و امیدواریم پذیرفته شود.
وی ادامه داد: برخی خودروها نیز در شهرستانها معاینه فنی انجام میدهند و در تهران تردد میکنند که نباید اینگونه باشد و باید با هماهنگیها این موضوع برطرف شود. سایر دستگاهها نیز باید وارد عمل شوند و قانون هوای پاک را اجرا کنند. ۲۳ سازمان مسئول اند و هریک اگر کوتاهی کنند همین شرایط وجود خواهد داشت.
چمران همچنین خاطرنشان کرد: شورا و شهرداری در این زمینه در صدر جدول نه تنها آماده همکاری هستند بلکه کار و وظیفه خود را انجام میدهند. اتوبوس برقی که قیمتی بیش از اتوبوس دیزلی دارد و تا ۱۶ میلیارد تومان هم میرسد خریداری شده و شهرداری دو هزار و ۵۰۰ دستگاه اتوبوس را وارد میکند تا درصدی از آلودگی را بکاهد.
وی با بیان اینکه نزدیک به ۱۰ درصد از آلودگی هوا به موتورسیکلتها بر میگردد که متعلق به بخش خصوصی است، یادآور شد: چندین بار پیشنهاد دادیم که به جای موتورسیکلت بنزینی موتور سیکلت برقی مونتاژ کنند اما گفتند چون قیمت آن گرانتر خواهد بود مردم استقبال نخواهند کرد. در صورتی که با استفاده از موتورسیکلتهای برقی هم آلودگی صوتی نخواهیم داشت و هم آلودگی هوا.
چمران تاکید کرد: با یک بخش و دو بخش مشکل حل نمیشود و باید همه بخشها کنار هم قرار بگیرند تا مشکل برطرف شود. در سالهای قبل وزیر کشور دو جلسه برگزار کرد و در این جلسات وظایف انجام شده برخی دستگاهها قابل قبول بود و دستگاههایی که نتوانسته بودند کاری کنند بازخواست شدند. در هر صورت به نتیجه چندان موفقی نرسیدهاند. اگر به مدیریت واحد رسیده بودیم وضعیت چنین نمیشد. ما یک پله پایین آمدیم که مدیریت هماهنگ شکل بگیرد اما نه در مجلس و نه در دولت تصویب نشد و روند با همان شکل سابق ادامه یافت.
وی در خصوص تردد اتوبوسهای دودزا یادآور شد: اگر شهروندان در این مورد گزارش دهند بلافاصله اتوبوسها متوقف و به تعمیرگاهها منتقل میشوند. گازوئیل مصرفی شرکت واحد کیفیت بالایی دارد و نهایتاً ۲۵ ppm است و گازوئیل تولیدی برای شرکت واحد متفاوت است. به هر شکل اگر شهروندان اتوبوس دودزا دیدند با وجود اینکه کمبود داریم و به ۶ هزار اتوبوس نیاز است، گزارش دهند و ما ترجیح میدهیم این اتوبوسها کار نکنند.
چمران در پاسخ به پرسش یکی از خبرنگاران در رابطه با قانع نشدن یکی از اعضا از پاسخگویی شهردار و اینکه تصمیم رئیس شورا در این مورد چیست، گفت: من باید تصمیم بگیرم که کسی قانع شود یا نشود؟ اگر قانع نشدند باید مراحلی دیگر طی شود و دو سوم اعضا بگویند قانع نشدند و تصمیم دیگری گرفته شود. برای استیضاح باید ۱۴ نفر اعلام آمادگی کنند. به این دعواها کار نداشته باشید مشکلاتهای مردم را باید حل کنیم. پیشنهادها را برای حل مشکلات به رئیس جمهور بدهید.
وی ادامه داد: اصل موضوع در آلودگی هوا، دولت است. باید برای اموری همچون بنزین اقدامات لازم انجام شود و وزارتخانههای دیگر نیز باید به میدان بیایند تا به جای مناسبی برسیم. اینکه دولت در زمان شهید رئیسی و هم اکنون هماهنگی انجام میدهد تا دو هزار و ۵۰۰ دستگاه خارجی و داخلی خریداری شود که آلایندگی ندارند، قدم بزرگی است و این همکاری قابل تقدیر است و امیدواریم به نتیجه برسد.
چمران در پاسخ به پرسشی دیگر در خصوص چهار هزار نیروی شهرداری که در حال حاضر فعالیتی ندارند و تنها ساعت حضور خود را ثبت میکنند، گفت: بنده نمیدانم این چهار هزار نفر را بر چه اساسی مطرح میکنید اما در هر صورت نیروهایی با این وضعیت وجود دارند و ما در حال پیگیری و فشار برای حل این مشکل هستیم.