تقویت صنف سردفتران و دفتریاران اهمیت دوچندان دارد
به گزارش خبرنگار مهر، بهرام سرمست صبح جمعه در مراسم گرامیداشت روز دفاتر اسناد رسمی در تالار وحدت دانشگاه تبریز اظهار کرد: کانون سردفتران و دفتریاران بهعنوان نهاد حرفهای و حقوقی مطرح شده که نقش حیاتی در نظم بخشی به نظام ثبتی و حقوقی کشور و استان دارد.
وی ادامه داد: تقویت این نهاد و ارتقا کارایی آن به الزاماتی نیاز دارد؛ یعنی بهعنوان نهاد صنفی وقتی در مدیریت استان از منظر حاکمیت نگاه میکنیم برای توانمند شدن، بهرهوری، کارایی و اثربخشی این الزاماتی را بدانیم.
وی افزود: اولین الزام تقویت ساختار سازمانی و مدیریتی است؛ نخستین گام آن اصلاح و بهینه سازی ساختار سازمانی است که به شفافیت در تصمیمگیری و افزایش برنامهریزی استراتژیک برای افقهای آینده نیاز داریم و تفویض اختیارات باید به نحو درست بین کانونها انجام و اختیارات افزایش یابد.
سرمست گفت: دومین الزام توسعه منابع انسانی و ارتقا مهارتها است؛ سردفتران و دفتریاران باید به طور مستمر از علوم روز بهرهمند شوند و به شرایط احراز و کسب جواز دفتریاری نباید بسنده کرد و به تناسب اقتضائات زمان آموزش ببینند.
وی خاطرنشان کرد: سردفتران و دفتریاران برای اینکه رسالت خود را به درستی ایفا کنند، به شبکه سازی حرفهای نیاز دارند و تأسیس انجمن تخصصی و برگزاری همایشها نیز زمینهای برای شبکه سازی است.
وی تاکید کرد: سومین الزام ارتقا زیرساختهای فنآورانه و دیجیتال سازی است که نباید نظام سردفتری و دفتر یاری از این قافله عقب بیافتد و بخشی از خدمات در قالب خدمات الکترونیک و دیجیتال سازی باید افزایش یافته و از حضور فیزیکی افراد جلوگیری کند و سامانهها نیز علاوهبر توسعه، یکپارچه سازی شوند و از آسیبها و تهدیدات فضای سایبری هم غفلت نشود.
استاندار آذربایجانشرقی اضافه کرد: الزام چهارم تعاملات بین نهادی و ارتباطات مؤثر، پنجمین الزام حمایتهای قانونی و مالی است که خود باید برای اصلاح قوانین پیگیری کنند.
وی یادآور شد: الزام ششم ارتقا جایگاه اجتماعی و فرهنگی کانون است؛ ترمیم اعتماد عمومی باید توسط سردفتران به گونهای انجام شود که حرکتها، رفتارها و اقداماتی که توسط معدود دفاتر اسناد رسمی در جهت اقدامات کاسب کارانه انجام شده، فراموش و با ارائه خدمات دقیق و شفاف به دفاتر اسناد رسمی برگردانیم.
وی در پایان گفت: الزام هفتم نظارت و ارزیابی مستمر از دفاتر اسناد رسمی است که از طرف دستگاههای نظارتی و سیستم قضائی لازم و ضروری است و سیستم تشویق و تنبیه طراحی و بازخورد ارباب رجوع ا نجام شود.