استان ها > بوشهر

غیبت مدیران در نمایشگاه هفته پژوهش بوشهر



 در قانون برنامه پنج ساله هفتم پیشرفت کشور، تقاضامحوری با عنوان «حمایت از تحقیقات هدفمند و تقاضامحور»، نقشی اساسی در مسیر توسعه فناوری کشور دارد. برگزاری نمایشگاه‌های تقاضا محور از قبیل نمایشگاه هفته پژوهش گام‌های اساسی در اجرایی کردن این سیاست‌ و برنامه است که به تقویت ارتباط میان بخش عرضه‌وتقاضای فناوری کمک می‌کند.

نمایشگاه‌های تقاضامحور، با تمرکز بر پاسخ‌گویی به نیازهای واقعی صنایع، بر اساس جدیدترین پژوهش‌های علمی و فناوری اساسی‌ترین ابزار در جهت ارتقا پدیده بازارسازی و بازاریابی است.

در نمایشگاه‌های تقاضامحور که بر شناسایی نیازهای فناورانه و ارائه راهکارهایی نوآورانه توسط فناوران تمرکز دارند، فرصتی برای فناوران فراهم می‌آورد تا به‌جای عرضه محصولات، به نیازهای صنایع پاسخ دهند و راهکارهای جدید و خلاقانه ارائه کنند.

این رویکرد، علاوه بر رونق تولید داخلی، به ارتقای سطح نوآوری و توسعه فناوری در کشور کمک می‌کند و فضای مناسبی برای توسعه همکاری‌های فناورانه ایجاد می‌کند.

نمایشگاه هفته پژوهش در بوشهر که با مدیریت بخش خصوصی و با هماهنگی با پارک علمی فناوری شرکت‌های دانش‌بنیان برگزار شد، متاسفانه تهی از شاخصه‌های لازم برای این نمایشگاه بود.

نمایشگاهی که با هیچکدام از شاخصه‌های نمایشگاه‌های پژوهشی سنخیت نداشت. عدم اطلاع‌رسانی برگزاری نمایشگاه بصورت قابل توجه در سطح استانی از سوی برگزار کنندگان، ابهام در عنوان نمایشگاه هفته پژوهش بود که می بایست برای آگاهی مخاطبین، با یک پسوند دقیق  مشخص می‌کرد که نمایشگاه هفته پژوهش دربرگیرنده چه محتواهایی است.

از دیگر ضعف‌های نمایشگاه مجوز برای حضور غرفه‌هایی ‌است که مشخصا در این‌نمایشگاه هیچگونه موضوعیتی نداشتند. مخصوصا غرفه‌هایی که قطب جامعه مورد نظرشان شرکت‌های نفتی و گازی است و هیچکدام از مدیران این شرکت‌ها بدلیل عدم اطلاع و بعد مسافت حضور نیافتند.

عدم همکاری مدیران آموزش‌وپرورش و آموزش عالی برای بازدیدهای دانش‌آموزی و دانشجویی، تعداد غرفه‌هایی که در برگیرنده محتوا و عرضه نمونه‌هایی از فناوری‌های جدید و مورد نیاز انواع بخش‌های صنعتی و کشاورزی باشد در نمایشگاه بسیار اندک و تا حد ۳ غرفه بود. به جز این ۳غرفه غیر بومی‌غرفه های شیلات و دانشگاه علمی کاربردی کشاورزی و اصناف که در این حوزه‌ها می‌بایست عرضه کننده جدیدترین فناوری‌های به روز در سطح ملی باشند.

هیچ پیامی برای پژوهشگران و متقاًضیان خاص نداشتند، عدم حضور و بازدید روسای دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی‌ از دیگر پدیده‌های نادر یک نمایشگاه پژوهشی محسوب می‌شد.

عدم روشنگری و توجیه غرفه داران از سوی موسسه برگزار کننده نمایشگاه بجهت مشخص نمودن دقیق محوریت نمایشگاه بر حوزه‌های مشخص، سبب گلایه شدید غرفه‌داران غیر بومی شده‌است. زیرا متحمل برپایی غرفه‌ای شده‌اند ‌که در این‌ نمایشگاه مخاطبی‌ نداشته‌اند.

کهنگی و فرسودگی زیر ساخت‌های نمایشگاه و پیرامونی مملو از پسماندهای گوناگون و همچنان کف نمایشگاه ‌که همچنان با موکت مفروش شده است، بیانگر مدیریت نارسا و عدم هزینه از سوی مسئولین مربوطه است. به جرات می‌توان اذعان داشت نمایشگاه بین‌المللی بوشهر از حیث ساختار فیزیکی از بازار قدیمی بوشهر بسیار ضعیف‌تر است.

نمایشگاه هفته پژوهش از جمله نمایشگاه‌هایی بود ‌که از حیث کمیت و کیفیت در حوزهه‌ای علمی و فناوری نتوانست کمترین رتبه را حائز شود.

نمایشگاه‌ها به‌واسطه توانایی در شناسایی دقیق و هدفمند نیازهای فناورانه، پتانسیل‌های لازم را در جهت تسریع فرآیند نوآوری و تجاری‌سازی داشته مشروط بر این که تیم برگزاری یک‌نمایشگاه از مدیریت سیستمی ‌ اطلاعات وسیع از محتوا نمایشگاه و آنالیز و انتخاب غرفه های مربوط به محتوا برخوردار باشند.

نمایشگاه هفته پژوهش نتوانست برگ زرینی از برنامه‌ریزی دقیق و مدبرانه مسئولین و متولیان این نمایشگاه باشد. پارک‌ علمی و فناوری و اطلاعات با ایجاد یک چارچوب مناسب برای ارائه فناوری‌های نوین و مشخص نمودن محورهای اصلی در ایجاد غرفه‌ها می‌توانست از این بستر به تشویق و ترغیب شرکت‌کنندگانی مشخص و معین در این هفته استفاده نماید.

گزارش از: پروین تاج‌محمدی

انتهای پیام



منبع:ایسنا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا