بازار و کسب و کار

وقتی لاستیک خودرو پنچر می‌شود چه باید کرد؟

پنچر شدن لاستیک در میانه مسیر، تجربه‌ای استرس‌زا است؛ اما مهم‌تر از خود اتفاق، واکنش درستی است که باید پس از آن انجام دهید. زمانی که تایر بخش زیادی از فشار هوای خود را از دست می‌دهد، عملاً تبدیل به یک لاستیک «تخت» یا پنچر می‌شود. این وضعیت می‌تواند در اثر نقص‌های ساختاری، فشار هوای اشتباه، فرسودگی بیش از حد یا سوراخ‌شدن لاستیک رخ دهد.

در مواردی نادر، تایر قبل از پنچر شدن نشانه‌هایی مثل برآمدگی یا تغییر رنگ در دیواره خود نشان می‌دهد. اگر چنین علائمی را روی لاستیک مشاهده کردید، بهتر است در اولین فرصت اقدام به بررسی یا تعویض آن کنید.

لاستیک‌ها (چه لاستیک های خارجی و چه ایرانی) در پایان عمرشان غالباً کاملاً صاف می‌شوند و عملاً اثری از عمق آج استاندارد که باید حدود ۲/۳۲ اینچ باشد باقی نمی‌ماند؛ در چنین حالتی تعویض تایر ضروری است. همچنین، بررسی منظم فشار هوا اهمیت زیادی دارد؛ زیرا رانندگی با فشار نامناسب، موجب افزایش فرسایش، آسیب داخلی و گرم‌شدن بیش از حد لاستیک می‌شود و عمر تایر را به‌شدت کاهش می‌دهد.

اولین اقدام: توقف امن در کنار مسیر

سوراخ شدن تایر معمولاً ناگهانی رخ می‌دهد و می‌تواند کنترل خودرو را سخت‌تر کند. بنابراین لازم است در کوتاه‌ترین زمان ممکن سرعت را کاهش دهید و خودرو را به‌صورت کنترل‌شده به کنار جاده منتقل کنید. رانندگی طولانی‌مدت با تایر تخت آسیب جدی به ساختار داخلی آن وارد می‌کند و حتی ممکن است رینگ و بخش‌هایی از خودرو را نیز دچار مشکل کند.

تووقف امن در کنار مسیر قبل از رسیدگی به پنچری لاستیک ماشین

در توصیه‌های فنی شرکت Goodyear آمده است که از دست‌دادن فشار هوا در حین حرکت باید فوراً و با کاهش تدریجی سرعت مدیریت شود، زیرا ادامه رانندگی در چنین وضعیتی می‌تواند موجب صدمه به چرخ، کاهش فرمان‌پذیری و افزایش احتمال حادثه شود.

 

آیا امکان تعمیر لاستیک پنچر وجود دارد؟

 

در بسیاری از موارد، پنچری قابل تعمیر است—به شرطی که آسیب کوچک باشد. ورود اجسام ریزی مثل میخ، پیچ یا یک قطعه فلزی معمولاً قابل ترمیم است. براساس دستورالعمل شرکت Toyo Tire، سوراخ‌های کوچک تا حدود ۱.4 اینچ قابلیت تعمیر مطمئن دارند؛ اما اگر آسیب بزرگ‌تر باشد، تعویض تایر گزینه‌ای منطقی‌تر و ایمن‌تر است.

 

موضوع مهم این است که تعمیر تایر فقط به «گذاشتن پلاگ» محدود نمی‌شود. تایری که یک‌بار آسیب دیده، بخشی از استحکام اولیه خود را از دست می‌دهد و اگر دیواره یا سطح آسیب‌دیده فشار بیشتری تحمل کند، احتمال گسترش آسیب وجود دارد. به همین دلیل در برخی موارد، تعمیر تایر ممکن است بعدها باعث نامنظمی در ساییدگی آج یا مشکلات عملکردی شود.

 

خطرات رانندگی با لاستیک آسیب‌دیده

 

رانندگی با تایر پنچر یا کاملاً صاف، علاوه‌بر خود لاستیک، بخش‌های مهم دیگری از خودرو را هم تحت فشار قرار می‌دهد. اجزایی مانند سیستم تعلیق، گلگیرها و حتی چرخ‌ها در معرض آسیب هستند. همچنین فاصله ترمزگیری به‌طور قابل توجهی افزایش می‌یابد؛ در نتیجه یک صرفه‌جویی کوچک در هزینه تعمیر تایر ممکن است در آینده هزینه‌های بسیار سنگینی ایجاد کند.

 

مهم‌تر از همه اینکه نقص در سیستم ترمز یا تعلیق، می‌تواند در لحظه‌ای حساس عملکرد غیرقابل پیش‌بینی داشته باشد و خطرات جدی در پی داشته باشد.

 

هنگام پنچر شدن چه باید کرد؟

 

اگر لاستیک خودرو شما پنچر شد، قبل از هر چیز آرامش خود را حفظ کنید. سرعت را کم کرده و خودرو را در محلی امن متوقف نمایید. اگر تایر یدکی دارید، آن را جایگزین کنید. در غیر این صورت، مراجعه به نزدیک‌ترین تعمیرگاه یا فروشگاه لاستیک بهترین گزینه است. شاید هزینه خرید یک تایر نو چندان خوشایند نباشد اما در بلندمدت از نظر ایمنی و هزینه‌های احتمالی آینده قطعاً به صرفه‌تر خواهد بود.

منبع خبر: sayantejarat.ir

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا