استان ها > خراسان رضوی

منطقه آزاد مشترک ایران و ترکمنستان، مسیر جدید شکوفایی اقتصادی


مجید بیکی با اشاره به بازدید دبیرکل سازمان همکاری اقتصادی (اکو) از ظرفیت‌های تجاری و ترانزیتی سرخس به ایسنا گفت: این بازدید با هدف بررسی زیرساخت‌های ریلی، جاده‌ای، منطقه ویژه اقتصادی، تأسیسات گمرکی و پل مرزی سرخس انجام شده است.

وی در راستای توسعه اقتصادی و همکاری‌های منطقه‌ای بر لزوم تهیه بسته‌های اقتصادی راهبردی مبتنی بر فرصت‌ها و ظرفیت‌های شهرستان در تعامل با کشورهای عضو اکو تأکید کرد و ایجاد منطقه آزاد مشترک سرخس ایران – ترکمنستان و راه‌اندازی بازارچه مرزی را از مهم‌ترین گام‌ها در جهت رونق تجارت و ترانزیت منطقه دانست.

فرماندار سرخس همچنین بر افزایش حجم ترانزیت ریلی و کامیونی از مسیر سرخس در توافق با ترکمنستان تأکید کرد و افزود: سرخس با دارا بودن منطقه ویژه اقتصادی و در آینده نزدیک منطقه آزاد، موقعیتی منحصربه‌فرد در حمل‌ونقل ترکیبی دارد و به عنوان دروازه ورود به آسیای میانه، می‌تواند نقشی کلیدی در تبادلات تجاری منطقه ایفا کند.

وی با بیان اینکه مرز سرخس نقطه اتصال دهنده ایران به کشورهای آسیای میانه CIS است، گفت: سابقه مرز سرخس و فاصله کوتاهی که با کشورهای آسیای میانه و چین دارد ظرفیت‌های بسیار خوب برای ترانزیت و فعالیت‌ها و مناسبت‌های اقتصادی ایجاد می‌کند.

بیکی افزود: با توجه به اینکه سرخس در شمال شرقی‌ترین نقطه ایران قرار دارد موجب شده که در سطح ملی و خراسان رضوی شرایط بسیار خاصی به لحاظ ترانزیت داشته باشد.

وی بیان کرد: چون به واسطه کاری که در حوزه راه‌آهن و جاده‌ای برای چابهار تا سرخس انجام می‌شود در سال‌های آینده با اتصال چابهار به خط ریلی تا زاهدان و در ادامه اتصال به شبکه سراسری قطعاً سرخس هم رونق بیشتری به لحاظ مراودات اقتصادی خواهد داشت. از سویی چون چابهار جزو بنادری است که تحریم نیست شرایط متفاوتی خواهد داشت.

منطقه آزاد مشترک ایران و ترکمنستان، مسیر جدید شکوفایی اقتصادی

فرماندار سرخس اظهار کرد: وجود امکانات لجستیکی در منطقه سرخس و همچنین امکان تعویض واگن‌ها و وجود سایت تعویض بوژی ظرفیت بسیار خوبی را ایجاد می‌کند.

۷۰ درصد ظرفیت صادرات و واردات ریلی کشور از سرخس انجام می‌شود

وی خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه اکنون ۷۰ درصد ظرفیت صادرات و واردات ریلی کشور از سرخس انجام می‌شود نشان می‌دهد که لجستیک و حمل و نقل ریلی یک مزیت بسیار خوب برای سرخس و استان خراسان رضوی فراهم کرده که هم مسیر ترانزیت و هم مسیر ورود و خروج کالا از نقطه سرخس است.

بیکی گفت: وجود منطقه آزاد این ظرفیت را به وجود خواهد آورد که تولیدکنندگان مختلف و همچنین فعالیت‌های تجاری و اقتصادی که مدنظر باشد در منطقه آزاد سرخس پا بگیرد. قطعاً در صورت صادرات کالا سرخس نقش ویژه‌ای را به سایر کشورهای منطقه ایفا خواهد کرد.

وی در خصوص وضعیت ظرفیت‌های مورد نیاز در سرخس برای افزایش حجم تبادلات گفت: در بخش ریلی تا ۱۰ میلیون تن در سال ظرفیت داریم در حالی که اکنون ۳ میلیون و ۵۰۰ تن انجام می‌شود.

فرماندار سرخس اظهار کرد: این ظرفیت وجود دارد که بیش از دو برابر ظرفیت موجود بتوانیم صادرات و واردات از مرز سرخس انجام شود.

وی ادامه داد: در این بازدید برای گسترش همکاری با سازمان همکاری اقتصادی(اکو) پیشنهاد شده  که یک بسته اقتصادی مبتنی بر ظرفیت‌های هر منطقه ایجاد شود و کشورهایی که در قالب سازمان همکاری اکو با هم فعالیت می‌کنند نسبت به آن بسته ظرفیت‌ها و مزیت‌هایشان شناسایی شود و این بتواند کالاهایی که ما نیاز داریم یا آنها از یکدیگر تأمین کنیم.

تاثیرگذاری شبانه‌روزی مرز سرخس در افزایش سطح مراودات

بیکی شبانه‌روزی بودن مرز سرخس را در افزایش سطح مراودات بسیار تأثیرگذار دانست و گفت: گرچه ما آمادگی شبانه‌روزی شدن مرز را داریم اما با کشور ترکمنستان هم باید به لحاظ دیپلماسی هماهنگی‌های لازم انجام شود.

وی اظهار کرد: هرچند در حال حاضر روزانه ۲۰۰ کامیون از مرز سرخس وارد و ۲۰۰ کامیون خارج می‌شود اما این آمادگی را داریم که این ظرفیت تا ۶۰۰ کامیون افزایش یابد.

منطقه آزاد مشترک ایران و ترکمنستان، مسیر جدید شکوفایی اقتصادی

فرماندار سرخس با بیان اینکه راه‌اندازی بازارچه‌های مرزی مشترک از دیگر پیشنهادات بوده است، گفت: با توجه به اینکه منطقه آزاد سرخس مصوب شده و به زودی راه‌اندازی می‌شود در ترکمنستان هم این ظرفیت به وجود بیاید و مراودات و معافیت‌های اقتصادی و عوارضی که به وجود می‌آید موجب رونق بیشتر منطقه می‌شود.

وی تصریح کرد: این بازدید و مذاکرات، گامی مؤثر در راستای افزایش تعاملات اقتصادی، توسعه ترانزیت و بهره‌گیری از ظرفیت‌های مرزی سرخس در سطح منطقه‌ای و بین‌المللی محسوب می‌شود.

مرز سرخس یکی از مهم‌ترین و استراتژیک‌ترین مرزهای ایران

بیکی ادامه داد: مرز سرخس یکی از مهم‌ترین و استراتژیک‌ترین مرزهای ایران به شمار می‌آید. این مرز که در شمال شرق کشور و در استان خراسان رضوی قرار دارد، اهمیت ویژه‌ای از جنبه‌های مختلف اقتصادی، سیاسی و فرهنگی دارد.

وی افزود: این مرز می‌تواند به تسهیل تجارت بین ایران و کشورهای همسایه کمک کند. همچنین، توسعه زیرساخت‌های تجاری در این منطقه به رشد اقتصادی منطقه و کشور کمک خواهد کرد.

فرماندار سرخس گفت: این مرز به عنوان یک کریدور مهم حمل و نقل برای ترانزیت کالاها به کشورهای آسیای میانه و بالعکس عمل می‌کند. وجود راه‌های مواصلاتی مناسب در این منطقه می‌تواند به بهبود و تسریع در فرآیند حمل و نقل کمک کند.

وی خاطرنشان کرد: مرز سرخس به عنوان یک نقطه کلیدی در جغرافیای اقتصادی و سیاسی ایران، دارای اهمیت زیادی است. سرمایه‌گذاری در زیرساخت‌های مرزی، تقویت امنیت و توسعه روابط تجاری می‌تواند به بهره‌برداری بهتر از این مرز و رشد و توسعه اقتصادی کشور کمک کند.

انتهای پیام



منبع:ایسنا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا