حوزه و دانشگاه > آموزش عالی

سهم زنان از جمعیت دانشجویی و هیئت علمی چقدر رشد داشت



علی باقر طاهری‌نیا در گفتگو با خبرنگار مهر درباره رشد جمعیت دانشجویان کشور بعد از انقلاب اسلامی گفت: بعد از انقلاب اسلامی جمعیت دانشجویان کشور حدوداً تا ۵۰ برابر افزایش پیدا کرد، یعنی در سال تحصیلی ۹۳- ۹۴ که جمعیت دانشجویان ما به ۴ میلیون و ۸۰۰ هزار رسید، این افزایش۵۰ برابری بود.

وی ادامه داد: سهم خانم ها درهمین افزایش ۵۰ برابری، بیش از ۵۰ برابر است یعنی اگر بخواهیم سهم خانم‌ها را مستقلا مقایسه کنیم آنها ۵۶ برابر افزایش پیدا کرده اند.

طاهری نیا یادآورشد: به لحاظ مقایسه مقاطع تحصیلی با یکدیگر، بیشترین افزایش جمعیت دانشجوی ما مربوط به مقطع دکتری و کارشناسی ارشد است و به طور مستقل مقطع تحصیلات تکمیلی رشد بسیار چشمگیرتری نسبت به قبل از انقلاب داشته است.

طاهری نیا افزود: ما قبل از انقلاب تعداد دانشگاه های محدودی داشتیم که بتوانند دانشجوی دکتری و کارشناسی ارشد بپذیرند ولی درحال حاضر این گسترش، در سطح تحصیلات تکمیلی اتفاق افتاده است.

رئیس مؤسسه پژوهش و برنامه‌ریزی آموزش عالی افزود: در بخش اعضای هیئت علمی هم اتفاقی که افتاده این است که حدوداً اعضای هیئت علمی دانشگاه ها ۱۲ برابر شده است و در این ۱۲ برابر سهم خانم‌ها خیلی بیشتر است یعنی اگر به طور مستقل بخواهیم اعلام کنیم، جمعیت اعضای هیئت علمی خانم بعد از انقلاب ۳۰ برابر شده است.

وی ادامه داد: یعنی میانگین به سمت خانم ها خیلی بیشتر است، در مجموع ما بعد از انقلاب توسعه کمی بسیار چشمگیری در بخش جمعیت دانشجویی داشتیم که این توسعه کمی، چند نکته دارد یک نکته‌ آن این است که توسعه کمی در بستر افزایش سطح دسترسی به تحصیلات آموزش عالی و تحصیلات عالی اتفاق افتاده و افزایش سطح دسترسی یکی از مصادیق عدالت آموزشی است.

وی ادامه داد: بعد از انقلاب اسلامی زمانی که می خواستیم عدالت را در حوزه های مختلف معنی کنیم، در حوزه عدالت آموزشی یکی از تعاریفی که ارائه می شود این است که افزایش سطح دسترسی عمومی به گونه‌ای باشد کسانی که مایل هستند بتوانند به این سطح، دسترسی پیدا کنند و این توسعه پاسخی به مطالبات جامعه و افزایش عدالت آموزشی است.

طاهری نیا ادامه داد: نکته دوم اینکه توسعه کمی، بستر توسعه کیفی هم است، وقتی جمعیت دانشجویی بیشتری تربیت شوند، یعنی اینکه فضایی ایجاد شده که کیفیت های بهتری ارائه شده است، بنابراین محصولاتی که در حوزه علم و فناوری ما اتفاق افتاده یک رویداد کیفی است که در بستر یک کمیت شکل گرفته است البته در طول این سال های گذشته باید اعتراف کنیم که توسعه کمی گاهی به قیمت از دست رفتن کیفیت هم بوده است.

وی افزود: در بخشی از دانشگاهها یا زیر نظام ها و یا واحدهای دانشگاهی حداقل‌های کیفی آموزش عالی را از دست دادیم ولی برآیند کلی آن برآیند مثبت رو به رشد و قابل دفاع است.



منبع:مهر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا