اجتماعی > آموزش و پرورش

توسعه مهارت‌های فنی و حرفه‌ای بعد از انقلاب/ سهم توسعه ۴۲ درصدی آموزش‌های فنی و حرفه‌ای



عباس بیات در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه با توجه به تغییرات بازار کار در حوزه آموزش‌های فنی و حرفه‌ای در وزارت آموزش و پرورش بحث تطبیق رشته‌ها با ظرفیت‌های ملی و منطقه‌ای دنبال می‌شود گفت: از همه استان‌ها خواسته شده سند آمایش خود را تنظیم کنند.

وی با بیان اینکه اعلام شده رشته‌هایی که در استان و منطقه بازار کار ندارند و شغلی برای آن‌ها ایجاد نشده، توسعه نیابند افزود: همچنین اعلام شده برخی از رشته‌هایی که استانداردهای آنان قدیمی شده توقف توسعه داده شود. در دفتر تالیف و آموزش‌های فنی و حرفه‌ای و کارودانش نیز بحث به روزرسانی کتاب‌های درسی و رشته‌ها صورت گرفته و احتمالا بخشی از تغییرات کتاب‌های درسی از سال آینده اعمال و وارد چرخه تدریس شوند.

مدیرکل دفتر آموزش‌های فنی‌وحرفه‌ای و کاردانش وزارت آموزش و پرورش درباره دستاوردهای دوران انقلاب آموزش‌های فنی و حرفه‌ای در وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: شاخص پوشش تحصیلی در دوران انقلاب هم در دختران و هم بصورت کلی افزایش پیدا کرده است.

بیات با بیان اینکه اوایل انقلاب پوشش تحصیلی در دوره متوسطه دوم حدود ۳۰ درصد بود اما اکنون با توجه به پررنگ شدن بحث تارکان تحصیل و بازماندگان از تحصیل حدود ۹۰ درصد است گفت: در اوایل انقلاب سهم آموزش‌های فنی و حرفه‌ای در دوره متوسطه بین ۱۵ تا ۲۰ درصد بود یعنی این میزان وارد هنرستان می‌شدند اما امسال سهم توسعه آموزش‌های فنی و حرفه‌ای بیش از ۴۲ درصد است که نشان از جهش ۲۰ تا ۲۵ درصدی توسعه آموزش‌های فنی و حرفه‌ای را در مدت ۴۰ سال نشان می‌دهد.

وی با بیان اینکه تنوع رشته‌ها در دوران انقلاب شاید بیش از ۱۰ رشته نبوده افزود: در آن زمان در بسیاری از مناطق آموزشی کشور، هنرستان وجود نداشت اما امروز در تمام شهرستان‌های کشور هنرستان وجود دارد. همچنین در مناطق آموزشی رشته‌های فعال حوزه فنی و حرفه‌ای داریم. پوشش رشته‌ای بالا رفته، مشارکت مردم در حوزه آموزش‌های فنی و حرفه‌ای توسعه پیدا کرده و هنرستان‌های غیردولتی ایجاد شده است.

مدیرکل دفتر آموزش‌های فنی‌وحرفه‌ای و کاردانش وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه در دوران بعد از انقلاب توسعه این آموزش‌ها برای دختران خیلی گسترده شد اظهار کرد: در استان‌ها نزدیک ۴۰ درصد حوزه آموزش‌های فنی و حرفه‌ای را دختران تشکیل می دهند.

به گفته وی، افزایش مشارکت دستگاه‌ها و هنرستان‌های جوار از دیگر دستاوردهای حوزه آموزش‌های فنی و حرفه‌ای در وزارت آموزش و پرورش در دوران بعد از انقلاب است.        

انتهای پیام



منبع:ایسنا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا